The Long Dark
A thoughtful, exploration-survival experience that challenges solo players to think for themselves as they explore an expansive frozen wilderness in the aftermath of a geomagnetic disaster. Only you, the cold, and all the threats Mother Nature can muster.
Welcome to THE LONG DARK, the innovative exploration-survival experience Wired magazine calls "the pinnacle of an entire genre".
The episodic story-mode for The Long Dark, WINTERMUTE, includes two of the five episodes that form its Season One. Both episodes were given a complete overhaul in December 2018, as part of the Redux Update: new mission structure, story beats, dialogue, animations etc.
Bush pilot Will Mackenzie (player character) and Dr. Astrid Greenwood are separated after their plane crashes deep in the Northern Canadian wilderness in the aftermath of a mysterious flash of light in the sky. Struggling to survive as he desperately searches for Astrid, Mackenzie comes across the small town of Milton, where he begins to understand the scope of this quiet apocalypse.
Mackenzie’s search for Astrid takes him deeper into the savage Winter wilderness. A mysterious trapper may be the key to finding Astrid, but can he be trusted?
In the aftermath of events in Milton, an enigmatic stranger rescues Dr. Astrid Greenwood (player character) from near death. Facing the blizzards of Pleasant Valley, Astrid must bring all her skills as a doctor to bear on the survivors she encounters. But will she find Mackenzie, and get closer to the mystery that's taking them to Perseverance Mills?
The four episodes of WINTERMUTE represent approximately 30 hours of gameplay. Episodes Five will be included in the price of the game, and will be unlocked for free as they are released.
Survival is your only goal, and death your only end. Make your own survival story with every game.
Four distinct Experience Modes let you find a challenge level you are comfortable with, such as Pilgrim Mode, which is meant to be quiet and pensive, all the way to Interloper Mode, where only the most experienced survivors have a chance to last a week. If none of the four Experiences suits you, use Custom Mode settings to tailor your Survival Mode game to your specific tastes.
Several standalone Challenge Modes offer objective-based experiences designed to last 1-3 hours each, such as Whiteout -- the race to gather enough supplies to prepare for a monster blizzard. Or Hunted, where you need to escape a murderous Bear. Complete them to unlock Feats that provide long-term gameplay benefits in Survival Mode. Five Challenges exist at launch, with more on the way in future updates.