BR Class 33
The first BRCW Type 3s were rolled off the production line in 1959, entering service that December; the initial batch of 65 locomotives was delivered until 1961, and then a second batch was completed by 1962, totalling 98 locomotives across 3 main variants.
Once in regular service, the Type 3s quickly became a staple throughout the Southern Region, and particularly in the South Eastern Division to begin with, working principle passenger and freight services to Dover; steel trains between Sheerness and Willesden, cement runs, engineering trains, and the list goes on. They were also used in the South West, where a subset of locomotives were fitted with SR multiple unit equipment so they could work push-pull trains to Salisbury and Weymouth that originated from London Waterloo.
Their widespread success in transforming key services throughout the Southern Region gave the Class 33s a keen following, and it is probably the reason that 29 have survived into preservation, including some which are mainline certified, not a bad effort for a fleet pushing for 60 years old. Two of the preserved locomotives; D6566 (33048) and D6575 (33057) “Seagull” have found a home on the West Somerset Railway, both operational and sporting the classic BR Green livery.
Please note: West Somerset Railway Route is required, as a separate purchase, in order to utilise the content featured in this add-on. As this is part of the Preserved Collection, features remain as they were in the original release.