En række uheldige begivenheder har efterladt rotten Mat langt fra hjemmet. Langt fra sikkerheden i vinkælderen må Mat se det skræmmende "Udenfor" i øjnene for at finde vej tilbage.
Denne dramatiske anden sæson følger Mats desperate kamp for overlevelse. Guide samleren på en farefuld rejse gennem farlige skove, uhyggelige huler og mudrede sumpe. Han skal trodse naturlige fjender, der er langt stærkere end noget, han før har mødt. Undervejs møder han uventede allierede og mentorer, som hjælper ham gennem denne forræderiske verden.
Bevæbnet med kun en rusten nitte og improviserede søm, risikerer Mat alt for at redde rottekolonien fra en trussel større end nogen ost i verden!