Satu siri kejadian malang telah menyebabkan Mat, seekor tikus, terkandas jauh dari rumah dan orang tersayang. Berada sendirian dan jauh dari keselamatan komunitinya di bilik bawah tanah wain, Mat mesti menghadapi keluasan "Dunia Luar" yang mengerikan untuk mencari jalan pulang.
Musim kedua yang dramatik ini menyaksikan Mat menempuh keterdesakan untuk terus hidup dan menyelamat. Bimbing si Scavenger sedang dia memulakan perjalanan berbahaya melalui hutan yang mengancam, gua yang menyeramkan, dan paya yang suram. Dia mesti menentang ancaman baharu dan menghadapi bahaya besar daripada pemangsa semula jadi yang jauh lebih kuat daripada apa sahaja yang pernah ditemuinya sebelum ini. Di sepanjang jalan, dia bertemu dengan sekutu yang tidak dijangka, rakan baharu, dan mentor yang membantunya mengatasi cabaran dunia yang luas dan khianat ini.
Naratif yang Kaya: Alami pengembaraan sinematik yang penuh dengan drama, komedi, dan saspens, menampilkan berjam-jam babak potong (cutscenes) dengan alihan suara penuh.