Galactic Civilizations IV
As the all-powerful leader of a spacefaring civilization, you must seek out new star systems and discover the exciting potential of the subspace realm. There are thousands of worlds to colonize and dozens of civilizations - both old and new - to encounter.
Galactic Civilizations IV is a space-based 4X strategy game set in the 24th century. Humans have discovered faster-than-light travel, and aliens compete with humanity for dominion of the galaxy.
You begin the game with only your home planet and must research new technologies, explore the known galaxy, and colonize new worlds while keeping your people at home happy. At the same time, you will engage in trade, diplomacy, intrigue and war with other alien civilizations.
Galactic Civilizations IV builds on the successes of all its predecessors and adds so much more to the game. You will appoint leaders, explore star sectors, and enjoy a brand-new combat and invasion system. More in-depth research options, story driven missions, and a new 4-axis ideology system will fully immerse you into your role as a galactic leader.
Galactic Civilizations 4 is a vast and dependable grand space strategy. But there's little here that radical, and expect to meet it halfway.
Despite having some interesting concepts and refreshing mechanics, Galactic Civilizations IV suffers from an unintuitive UI, lack of tooltip information, and production queue bugs.
Galactic Civilizations IV has a solid foundation, in terms of mechanics and presentation, but needs to add polish. I like the wide-ranging customization offered at the start of a campaign and how the early game moves. But the experience needs more excitement for the middle game and extra variety in terms of events and challenges.