Ziemia stoi w płomieniach. Żniwiarze przejęli kontrolę, a inne cywilizacje upadają jedna po drugiej. Poprowadź ludzkość do ostatecznego starcia i odzyskaj Ziemię, bo jeśli ktoś może tego dokonać, to Ty – komandor Shepard. Będziesz potrzebować wsparcia. Na szczęście galaktyka ma w zwyczaju wysyłać do Ciebie niespodziewanych przedstawicieli różnych gatunków. Zwerbuj oddział i zawiąż nowe sojusze. Wiedz, że w każdym momencie konieczne może być pożegnanie… W tej walce niektórzy będą musieli poświęcić wszystko. Teraz komandor Shepard musi zawalczyć o losy ludzkości i ocalić galaktykę. Zero presji.
Korzystaj z nowych mocy i zachowań bojowych. Shepard może teraz strzelać na ślepo i wykonywać silniejsze ataki w walce wręcz. Dodatkowo, kiedy walczy w drużynie, może łączyć biotyczne i technologiczne umiejętności, by tworzyć potężne kombinacje.