Advanced AI Chat: Converse with Local Language Models completely offline, or optionally connect to the lightning-fast Groq API for free.
Modular Intelligence: Bring your own intelligence! You can load your own custom GGUF LLMs into the system.
Total Customization: Create a fully local profile and tweak system settings and AI prompts to fit your exact needs.
Full Voice Pipeline: Talk directly to Spectra using your microphone with our integrated Speech-to-Text (STT).
Neural Voice Synthesis: Spectra talks back with incredibly human-like, integrated Text-to-Speech (TTS). We also include a Narrator tool with multiple voices.
Spectra Music Core: Listen to high-quality audio while you work or play, featuring 45 genres and over 1 million songs.
Arcade Hub: Take a break with fully playable 3D arcade games featuring local high scores. Currently includes Tetro 3D , with more games in active development!
Because Spectra runs models locally via llama.cpp, your requirements depend entirely on the model you choose. For basic functionality with an 8B model (like Llama 3 8B), you will want at least 8GB to 12GB of VRAM. For highly scalable 70B+ models, you will need high-end multi-GPU hardware or massive amounts of unified system memory.
Yes! Spectra's modular design allows power users to swap in their own compatible GGUF format Large Language Models, allowing you to tailor the intelligence and personality of the system to your specific needs.
Yes! However, you must adhere to the specific licenses of the underlying models you choose to run (e.g., Meta's Llama license, Mistral's license). Spectra provides the engine; you provide the brains.
For the absolute best performance and inference speed on Nvidia GPUs, we highly recommend installing the CUDA Toolkit. Spectra runs flawlessly on CUDA 13.2, and is fully backward compatible with previous CUDA versions.
It is a fully interactive Unreal Engine 5 Game Hub! While the core of Spectra is an advanced, localized MCP AI Server with a fully animated MetaHuman companion, the hub also includes a music system and a fully playable retro arcade game called Tetro 3D.