Med færdigheden Naturliv kan simmere få stillet deres behov udenfor uden brug af senge eller VVS-installationer! Naturen har en masse at byde på, og simmere kan tage på sanketur for at finde ud af, hvad den gemmer på, som kan være alt fra krystaller til frøer til mad! Denne livsførelse er perfekt til simmere med den nye stræben Naturens nomade. Simmere kan endda tage naturen med indenfor med nye potter til havebrug på borde, diske, hylder og meget mere. De tre nye egenskaber – Planteelsker, Mystiker og Forstyrrende – spiller en rolle i simmernes forhold til verden.
Alfer kan udvikle evner, som gør dem i stand til at passe planter, forandre andres humør og en hel masse andet. Den nye stræben Alfehistorier giver dig mulighed for at vælge mellem linjerne Harmonisk alf og Disharmonisk alf! Skab alfesimmere med vidunderlige vinger, og gør dem unikke med maling! Du kan også tilføje finurligt tilbehør, lysende tatoveringer og meget mere. Simmere, som ikke er alfer, kan også opleve masser af magisk morskab ved at bruge alfestøv til at fortrylle planter, vække nisser til live og meget mere.
Mærker dine simmere negative følelser over længere tid, kan det skabe en ubalance, som kan føre til lidelser med besynderlige effekter. Hvis du vil have et middel mod lidelsen, skal du bruge det nye apotekerbord og styrke dine apotekerfærdighed. Der findes et middel mod alle otte lidelser samt 14 opskrifter med andre fantastiske effekter. Simmere, som kan lide apotekerfærdigheden, kan blive naturlæger, som er den nye karriere på 10 niveauer, hvor du kan kurere dine simmere derhjemme. Simmerne kan også kaste sig ud i stræben Eliksirentusiast.
Innisgreen er en smuk og frodig verden, hvor simmere lever i harmoni med naturen. I den findes tre skønne nabolag: En stille kystby ved navn Heppinnhavn, hvor de er vilde med nisser, byen Sprucederry Grove, hvor naturen møder civilisationen, og endelig den fortryllede skov Solduglunde. Her kan du møde Moder Natur og begynde din rejse mod alfelivet ved at bruge Glaswood Tree-statuen til at hidkalde Magne Mosefund. Spektakulære eventyr venter dig!