Giv dine simmere livsmål, lige fra de er unge voksne. Livsmålene dukker op på din liste afhængigt af simmernes egenskaber og familierelationer, og du kan også vælge dine egne. Hvis dine simmere mister livet, mens der stadig er punkter på listen, kan de bruge tid i efterlivet på at ordne uafsluttede anliggender. Muligheden for at blive genfødt er den ultimative belønning for at opnå alle punkter på listen, men du kan også vælge at fortsætte til det hinsides eller blive i denne verden som spøgelse.
Gør døden til dit livs karriere, når du bliver sat i sving med at høste sjæle, hjælpe spøgelser, fordrive ånder og andre ting som assistent for Manden med leen. Uden for arbejdstiden kan du udforske krypter og opbygge din thanatologi-færdighed for at få den nye spøgelseshistoriker-stræben. Du kan også beskæftige dig med mørke aktiviteter, såsom at knytte bånd til din kælekrage eller samle og lægge fru Ravnedanser Spøgs tarotkort – alle disse aktiviteter er særligt tillokkende for makabre simmere, der er en af de tre nye egenskaber.
Simmerne sørger på forskellige måder. Der er fire typer sorg, der afhænger af simmernes personligheder og forholdet til den afdøde. Sorgritualer kan tilpasses og følger ikke noget manuskript, så du kan fylde dem med det indhold, der passer til din historie. Simmerne kan skrive testamente, mens de er i live, og det kan bruges til at fordele arvestykker, formue og meget mere. Simmerne kan ære de afdøde med en mindeudstilling, som viser deres portræt, og ved at nedsætte urner i krypter eller med særligt udsmykkede kister og gravsteder.
Bliv hængende som spøgelse, og tilbring efterlivet på at hjælpe eller skræmme de levende. Spøgelserne kan udvikle deres evner på mange forskellige måder, lige fra at hjælpe med huslige pligter til at få levende simmere til at svæve og vende på hovedet (sjovt OG indbringende, hvis de taber simoleoner!). Interaktionerne kan give dem ængstelse- og goodwill-ekstrakt, der kan sælges for simoleoner. Der er masser at tage sig til efter døden – spøgelserne kan endda finde sammen i paranormal juhuu.