Laajenna veivilistaasi keräämällä tavoitteita koko simisi elämän ajan nuoresta aikuisesta alkaen. Listallesi ilmestyy juttuja simisi piirteiden ja perhesuhteiden perusteella, ja voit myös itse valita niitä. Jos listalla on vielä tekemättömiä juttuja simin elämän päättyessä, hän voi omistaa kuoleman jälkeisen elämänsä keskeneräisten asioiden toteuttamiseen. Suurin palkinto kaiken listalla olevan kokemisesta on mahdollisuus syntyä uudelleen, mutta halutessasi voit myös jatkaa eteenpäin tai pysyä tällä tasolla haamuna.
Tee kuolemasta elämäntyösi valitsemalla ura Viikatemiehen tiimin jäsenenä, niin pääset keräämään sieluja, auttamaan haamuja ja kummittelemaan ynnä muuta Vapaa-ajalla saatat viettää päiväsi tutkimalla hautakammioita ja kehittämällä Tanatologia-taitoasi uuden Haamuhistorioitsija-tavoitteen saavuttamiseksi. Nämä puuhat – ja muut synkeät ajanviettotavat, kuten lemmikkivariksen kanssa leikkiminen sekä Leidi Kyynelsilmä Goottilan kadonneiden tarot-korttien kerääminen ja lukeminen – viehättävät simejä, jotka ovat Makaabereja. Se on yksi kolmesta uudesta piirteestä.
Eri simit surevat eri tavoin. On neljä eri tapaa, jotka riippuvat simin persoonasta ja hänen suhteestaan vainajaan. Suremisrituaalit ovat muokattavissa ja käsikirjoittamattomia, joten voit järjestää tarinaasi sopivia tapahtumia. Eläessään simit voivat laatia testamentin, jolla voi jakaa perintökalleuksia, simoleoneja ynnä muuta. Simit voivat kunnioittaa vainajaa järjestämällä tämän muotokuvan sisältävän muistotilaisuuden ja hautaamalla uurnan hautakammioon tai yksilöidyn arkun hautapaikkaan.
Kuolleet simit voivat jäädä maan päälle haamuina ja käyttää kuoleman jälkeisen elämänsä elävien auttamiseen tai pelottelemiseen. Haamujen kyvyt kasvavat, kun he tekevät erilaisia asioita, kuten auttavat kotitöissä tai levitoivat eläviä simejä ja roikottavat näitä ylösalaisin (hauskaa JA kannattavaa – heiltä voi pudota simoleoneja!). Vuorovaikutuksista elävien kanssa voi ansaita joko pelko- tai hyvyyslientä, joita myymällä voi saada simoleoneja. Kuoleman jälkeen on paljon tekemistä: haamut voivat jopa pelehtiä keskenään.