Dibina pada tahun antara 2013 dan 2014, HSP46 menandakan era baharu untuk MBTA kerana ini dapat menggantikan kelengkapan yang sudah tua di perkhidmatan komuter utama mereka di bandar Boston. Mendahulukan penumpang dari offset, MBTA membenarkan orang awam memilih reka bentuk menyerlah ini untuk jenis lokomotif baharu ini, yang menggunakan warna magenta bersudut, dengan aksen kuning, kelabu dan hitam.
Bekerjasama dengan serasi bersama MBTA F40 dan gerabak dek tunggal, serta dek dua tahap meningkatkan kapasiti dan gerabak penumpang. Dengan 4 gerabak penumpang sebagai pilihan daripada operasi tolak/tarik, lumba ke Boston dengan HSP46 Laluan Providence/Stoughton MBTA!