Armada 13 Class 805 Avanti West Coast telah ditempah untuk menggantikan Voyager mereka, dengan teknologi dwimod moden yang membolehkan perkhidmatan ke Chester dan Wales Utara menggunakan kuasa overhed apabila boleh, serta meningkatkan kapasiti di bahagian lain West Coast Main Line.
BR Class 805 merupakan sebahagian daripada keluarga AT300 yang sejak 2017 telah menjadi teras utama kuasa kereta api bagi perkhidmatan jarak jauh antara England, Wales dan Scotland. Evero Avanti West Coast ialah inovasi terbaharu dalam armada mereka, menampilkan rangka luaran yang dikenali tetapi dengan bahagian dalaman yang jauh lebih ergonomik, kabin pemandu yang diperhalusi, ruang dapur yang dioptimumkan, serta gerabak kelas pertama yang selesa, selain itu kereta api ini mengutamakan peningkatan kapasiti yang amat membantu di WCML.