Dibina pada tahun 1839, landasan kereta api Leipzig-Dresden menjadi laluan jarak jauh pertama di Jerman, malah antara yang paling bersejarah di negara itu. Seiring berlalunya masa, laluan ini dikenali sebagai antara yang paling sibuk, dan kerana usianya, ia telah melalui pelbagai penambahbaikan untuk menampung keperluan. Hari ini, ia merupakan rangkaian komuter moden dan juga laluan antara bandar dilengkapi LZB.
Kepelbagaian jelas terserlah dalam rangkaian yang begitu luas ini, dengan pelbagai tren mengendalikan perkhidmatan berbeza dan melalui laluan yang bercabang. ICE-T yang inovatif merupakan perkhidmatan ekspres utama antara Dresden dan Leipzig, menggunakan laluan elak di Timur dan LZB di Barat. Perkhidmatan serantau sering dikendalikan dengan BR 442 ikonik, yang turut beroperasi bagi perkhidmatan tempatan menuju ke Großenhain. Dosto yang ditarik lokomotif menjalankan tugas berganda, mengendalikan perkhidmatan serantau dan juga S-Bahn S1.
Dalam Train Sim World 6, jadilah pemandu atau konduktor menaiki DB ICE dan perkhidmatan serantau. Ikuti pelbagai laluan dari Dresden ke Riesa, kemudian teruskan perjalanan dengan pecutan berkelajuan tinggi menuju Leipzig. Kendalikan tren kargo, gerakkan industri dan jelajahi kawasan limbungan besar Friedrichstadt. Kendalikan tren S-Bahn tempatan ke Meißen.
Lapisan jadual tambahan termasuk trafik IC boleh dimainkan menggunakan DB BR 101 asal, trafik Leipzig S-Bahn dengan BR 1442, dan perkhidmatan kargo tambahan dengan Railpool Vectron serta DB BR 294 (masing-masing dijual berasingan)