English Electric Type 1, der er udviklet i 1950'erne, var det første store skridt på British Railways' vej mod dieseldrift. Efter mange forsøg og fiaskoer viste Type 1 potentiale som et 1000 hk-lokomotiv (746 kW), og mellem 1957 og 1968 blev der produceret i alt 228 styk.