Dibangunkan pada tahun 1950-an, English Electric Type 1 ialah langkah besar pertama British Railways ke arah penggunaan diesel. Selepas banyak ujian dan kegagalan, Type 1 menunjukkan potensi sebagai lokomotif 1000hp (746 kW), dan antara tahun 1957 hingga tahun 1968, sebanyak 228 unit dibina.