Skonstruowana w latach 50. XX wieku w Anglii lokomotywa English Electric Type 1 była pierwszym znaczącym krokiem British Railways na drodze do wprowadzenia lokomotyw spalinowych. Po wielu próbach i niepowodzeniach Type 1 okazała się obiecującą lokomotywą o mocy 1000 KM (746 kW). W latach 1957–1968 wyprodukowano jej w sumie 228 egzemplarzy.