Class 86 memasuki perkhidmatan pada pertengahan 1960-an ketika mencuba pelbagai reka bentuk untuk dijalankan di Laluan Utama West Coast baharu dengan tenaga elektrik. Pada asalnya dikenali sebagai AL6, ia menjadi lokomotif AC pertama yang dihasilkan dengan banyak untuk pusat keretapi dengan 100 contoh dibina.
Setelah itu, penambahbaikan kepada ampaian dibuat untuk menyelesaikan isu pemanduan yang keras dan haus landasan, perubahan inilah menjadi subkelas bagi Class 86/2 yang dikenali sekarang. Menjadi perintis kepada Class 87. Class 86/2 dengan kuasa kuda yang lebih rendah, mampu bergerak selaju 100bsj yang memberikan pengalaman pemanduan yang lebih mencabar. Perbezaan lain daripada 87 termasuk kotak Kod Kepala bersadur, cermin depan tiga serangkai yang unik.
Pandu 86 untuk merentasi set 5 senario baharu atau menjalankannya dengan mod Free Roam di mana-mana laluan! Gabungkan mk2Fs baharu dan Gerabak Bufet RMB dengan koleksi kereta api anda dalam Pereka Formasi untuk persiaran rel tersuai.