Dibangunkan daripada kemajuan teknologi British Rail AC, dan pada asalnya dikenali sebagai Class 87/2, Class 90 dibangunkan untuk memperkukuh armada kereta api elektrik UK, apabila elektrifikasi berkembang lebih pantas berbanding pembinaan lokomotif. Skim 87/2 pada asalnya dilihat sebagai kaedah pantas untuk menambah armada lokomotif moden berasaskan reka bentuk yang berjaya, namun kemudiannya diklasifikasikan semula selepas perubahan reka bentuk yang besar. Armada 50 lokomotif ini kemudian menjadi antara reka bentuk elektrik paling ikonik dalam era BR.
Dalam Train Sim World 6, rasai pengalaman di kabin Class 90 yang ergonomik dan moden, dan ambil alih kawalan perkhidmatan penting dari Wembley merentasi West Coast Main Line. Rasai keselesaan teknologi 1980-an dengan kawalan kelajuan dan motor tarikan berasaskan thyristor, sambil membawa kargo kontena penting merentasi laluan komuter yang sentiasa sibuk.
Alan Thomson Sim, dengan kerjasama ANDGAMES dan Imbue, memperkenalkan Class 90 dengan dua operator kontemporari yang merangkumi sekurang-kurangnya 5 livery! Daripada DB Cargo yang berani hingga Freightliner yang ikonik, pilih gaya operasi kargo anda di sepanjang WCML dalam Train Sim World. Dengan Free Roam dan Formation Designer, gunakan Class 90 di mana-mana laluan serta kereta api pilihan anda.