Voyager lahir daripada idea untuk merevolusikan beberapa perkhidmatan paling sibuk dan terpanjang di UK, termasuk rangkaian CrossCountry yang luas. Memasuki perkhidmatan pada tahun 2001, armada 34 Class 220 mula sibuk merentasi England dan Scotland, dengan setiap unit mencatat ratusan batu setiap hari.
Daripada banyak laluan dan lokasi yang telah dilalui Voyager sepanjang 20 tahun lalu, termasuk bandar Birmingham yang sibuk serta merentasi Jambatan Forth yang megah di Scotland, mungkin yang paling terkenal ialah perjalanan mereka di sepanjang bandar tepi laut Devonshire. Sama ada sebagai sebahagian daripada perjalanan jarak jauh maraton Aberdeen ke Penzance, atau perjalanan santai Manchester-Paignton sekali-sekala, pemandangan Dawlish Sea Wall tetap menjadi tarikan utama bagi semua jenis pengembara.