DB BR 182 er et lokomotiv, som kan mange ting, uanset regionen eller tilsigtet brug, mens den på samme tid opfylder de nyeste standarder for sikkerhed og teknologi. Deutsche Bahn bestilte 25 af disse lokomotiver til universelt arbejde, så de fik en flåde, som de kunne anvende til både passagerer og gods i Tyskland og Østrig.