Dikategorikan sebagai DB BR 182, lokomotif ini digunakan sepanjang masa bagi menggantikan lokomotif lain apabila diperlukan, terutamanya di rangkaian komuter yang sedang melalui proses naik taraf armada. Perkara yang sama berlaku di S-Bahn Mitteldeutschland, yang tidak menerima pesanan unit DB BR 1442 dengan cukup cepat untuk menggantikan lokomotif lama. Oleh itu, DB BR 182 digunakan bersama kenderaan DoppelStock bagi operasi penumpang tolak/tarik.