Laluan yang kini dikenali sebagai Frankenbahn pada asalnya dibina sebagai beberapa rangkaian kereta api di seluruh barat daya Jerman, dengan yang tertua ialah Nordbahn, yang bermula dari Stuttgart, kemudian menuju ke utara mengikuti aliran Sungai Neckar hingga ke Heilbronn. Sejak tahun 1840-an, laluan ini telah menjadi penting dari segi strategik dan kini menyaksikan trafik komuter yang kritikal serta pelbagai jenis perkhidmatan kargo.
Dalam Train Sim World 6, jadilah pemandu yang mengendalikan tugasan trafik campuran di atas Frankenbahn. Berlatar pada tahun 2000, kenang kembali zaman ketika milenium masih baharu. Lihat susun atur dan bangunan klasik Stuttgart sebelum pembinaan semula besarnya, lalui Enzbrücke dengan berhati-hati sebelum penggantiannya pada 2006, dan sudah tentu, alami semuanya dengan kuasa pendorong dari era terdahulu.