S-Bahn Köln BR 423 serasi sepenuhnya dengan Schnellfahrstrecke Köln–Aachen Remastered.
Naik ke atas DB BR 423 yang gigih dan jalankan perkhidmatan penumpang berkapasiti tinggi di S-Bahn Köln. Pada jadual tambahan, yang menempatkan DB BR 423 pada perkhidmatan S19 dan S12 baharu, hantar penumpang komuter masuk dan keluar dari bandar katedral ke Horrem dan Düren. Rasai aksi tanpa henti apabila unit ini beroperasi siang dan malam dengan jumlah yang banyak, bercampuran dengan perkhidmatan Regional dan ICE.