The ALP-45DP is a modern and innovative locomotive that entered service in the early 2010s. Replacing ageing diesels, the ALP-45 is fitted with both a pantograph, and a diesel engine for dual-mode operation; this makes the loco capable of running across New Jersey’s unelectrified lines.
Unlike the ALP-46, the ALP-45DP is only a single-cab locomotive to make room inside for two turbocharged V12 engines, which combined are able to push and pull commuter trains away from the wires with 4200 horsepower under the hood. When making use of overhead wires, the ALP-45 can draw power from both the Morristown Division’s 25kV wires, and Newark’s 12kV setup, allowing them to operate to and from both Hoboken Terminal and New York Penn Station.