ALP-45DP er et moderne og innovativt lokomotiv, der blev taget i brug i begyndelsen af 2010'erne. Som erstatning for aldrende diesellokomotiver er ALP-45 udstyret med både en strømaftager og en dieselmotor for drift med to tilstande. Dette gør lokomotivet i stand til at køre på New Jerseys ikke-elektrificerede strækninger.
I modsætning til ALP-46 har ALP-45DP-lokomotivet kun et enkeltførerhus for at gøre plads indvendigt til to V12-motorer med turbolader, som tilsammen er i stand til at skubbe og trække pendlertog væk fra køreledningerne med 4.200 hestekræfter under motorhjelmen. Når ALP-45 bruger køreledninger, kan det trække strøm fra både Morristown Divisions 25kV-ledninger og Newarks 12kV-system, hvilket giver mulighed for at køre til og fra både Hoboken Terminal og New York Penn Station.