Berbeza dengan ALP-46, ALP-45DP hanyalah lokomotif berkabin tunggal bagi memberi ruang di dalam untuk dua enjin V12 turbo, yang secara gabungan mampu menolak dan menarik tren komuter dari atas wayar dengan kuasa 4200 tenaga kuda. Apabila menggunakan wayar atas, ALP-45 boleh menarik kuasa daripada wayar 25kV Morristown Division dan 12kV Newark, membolehkannya beroperasi ke dan dari Hoboken Terminal serta New York Penn Station.