Laluan berliku Northeast Corridor yang menghala ke utara ke Connecticut telah dibina oleh New York and New Haven Railroad sejak tahun 1840-an. Menyusuri sepanjang Long Island Sound, laluan ini direka untuk menawarkan sambungan terus ke New York. Selebihnya menjadi sejarah, dan laluan ini akhirnya menjadi sebahagian daripada koridor penumpang paling sibuk di Amerika Syarikat.
Dalam Train Sim World 6, jadilah jurutera tren mengendalikan pelbagai tugas dalam rangkaian penumpang dan kargo New York. Kendalikan perkhidmatan ekspres berhenti terhad, pergerakan deadhead, serta perjalanan komuter berhenti di semua stesen. Lintasi Hell Gate Bridge yang ikonik, berkhidmat di kedua-dua aras Grand Central, dan terokai industri kargo tempatan.
Anda dialu-alukan menaiki Metro-North M8 dan Amtrak ACS-64. Merentasi jadual waktu yang pelbagai dari dua terminal New York, lalui kawasan pinggir bandar dengan pelbagai corak hentian. Kendalikan operasi pensuisan dan penghantaran tempatan, operasi tren sisa, serta perjalanan laluan utama dengan SD40-2.