Pfälzische Ludwigsbahn mempunyai 2 bahagian yang berbeza; landasan lurus dan rata menguasai laluan antara Mannheim dan Neustadt, dan sejurus selepas itu, hutan tebal menandakan permulaan selekoh tajam dan lembah yang sempit, dengan landasan perlahan-lahan bergerak lebih jauh ke barat menuju Kaiserslautern.
Dalam Train Sim World 5, jadilah pemandu atau konduktor dalam perkhidmatan penumpang DB, dan terokai pemandangan di laluan unik ini. Berlatarkan awal 2010-an, laluan ini menampilkan landasan ketiga yang baru dibina antara Ludswighafen dan Limburgerhof, dengan had laju utama 160 km/j.
Gunakan BR 425 untuk perkhidmatan Rhein-Neckar S-Bahn, meluncur di landasan dengan ICE 3M, dan ulang-alik dengan BR 111 klasik. Satu himpunan tren yang menghasilkan pengalaman pelbagai di Pfälzische Ludwigsbahn yang indah.