Pijak plat kaki dan mulakan pengembaraan istimewa apabila Thomas the Tank Engine membuat penampilan pertamanya dalam Train Sim World 5! Pandu bersama Thomas ketika dia menuju ke West Somerset Railway bersama Annie dan Clarabel. Diesel turut serta dalam pengembaraan ini, apakah kelakuan nakal yang akan dilakukannya?
Susulan jemputan dari tanah besar, Sir Topham Hatt diminta sama ada lokomotifnya boleh mengunjungi West Somerset Railway untuk hujung minggu istimewa di mana orang ramai dapat melihat lokomotif terbaik North Western Railway. Sir Topham Hatt telah memutuskan untuk membenarkan Thomas pergi mengunjungi tanah besar bersama Annie dan Clarabel! Kendalikan tren istimewa di sepanjang laluan kereta api warisan bertolok standard terpanjang di tanah besar.
Tetapi sebentar! Diesel sedang bersikap nakal seperti biasa, dan mahu turut serta dalam pengembaraan ini… Dia mengikuti Thomas ke West Somerset dan bertekad untuk bermain helah kepadanya serta membuktikan bahawa dia merupakan lokomotif paling berguna milik Sir Topham Hatt. Atasi helah Diesel untuk mengelakkan kekeliruan dan kelewatan.