West Coast Main Line blev bygget af mange mindre virksomheder i jernbanens barndom, men den centrale og ældste del af strækningen var Grand Junction Railway. GJR, som måske er en af verdens ældste langdistancejernbaner, var beregnet til at forbinde de berømte byer Liverpool og Manchester med Birmingham. Deres valgte rute gik fra Birmingham til Stafford via Wolverhampton, inden den fortsatte mod Crewe.
I årene efter åbningen i 1837 og med tilføjelser som Stour Valley Line via Dudley spillede linjen en strategisk rolle i udviklingen af det industrielle Black Country og oplevede en kæmpestigning i trafikken. Til sidst blev linjerne lagt sammen og blev til LNWR og senere LMS, og derefter blev ruten en vigtig del af WCML, som er Storbritanniens mest travle hovedlinje.
I Train Sim World 6 kan du blive lokofører eller konduktør ombord på travle pendlertog langs den ikoniske strækning Birmingham-Crewe på WCML i overgangsperioden i 2019. Mens du sidder i førerhuset i Class 350, som har flere forskellige farver og varianter, skal du standse ved alle lokale stationer i de nordvestlige forstæder til Birmingham og i Wolverhampton, slutte dig til den øvrige trafik i Stafford og derefter give den fuld gas og køre til det historiske Crewe. Skru hastigheden op til 11, og forvandl WCML til en racerbane med lag såsom Avanti West Coast Pendolino (fås separat).