Dalam tahun yang berikutnya sejak pembukaan pada tahun 1837 dan tambahan seperti Stour Valley Line menerusi Dudley, laluan ini memainkan peranan strategik dalam pembangunan Black Country industri dan melihat peningkatan trafik. Dengan cantuman akhir yang mencipta LNWR, dan kemudian LMS, laluan itu menjadi bahagian penting WCML, laluan utama paling sibuk di Britain.
Dalam Train Sim World 6, menjadi pemandu atau konduktor bagi perkhidmatan komuter yang sibuk di sepanjang Birmingham yang ikonik - bahagian Crewe WCML, semasa era peralihan tahun 2019. Dengan mengawal Class 350 dalam berbilang livery dan varian, hubungi semua stesen tempatan di barat laut pinggir bandar Birmingham dan Wolverhampton, sertai trafik tambahan di Stafford, kemudian pecut dan berlumba ke Crewe yang bersejarah. Tukar kelajuan hingga ke 11 dan jadikan WCML ke trak perlumbaan dengan lapisan seperti Avanti West Coast Pendolino (tersedia secara berasingan).