Laluan West Coast Main Line dibina oleh pelbagai syarikat kecil pada era awal perkembangan kereta api. Namun, rancangan untuk memintas Birmingham melalui Trent Valley Line menjadi kenyataan apabila seksyen tersebut dibuka pada tahun 1847, sekali gus menyediakan laluan yang lebih terus dari London ke utara England melalui Rugby, Lichfield dan Stafford.
Terokai laluan UK terpanjang dalam Train Sim World setakat ini sambil merentasi perjalanan sejauh 108 batu antara Milton Keynes dan Crewe, menaiki beberapa tren paling moden dalam rangkaian Britain, termasuk Avanti West Coast BR Class 807 ‘Evero’.
‘Evero’ milik Avanti West Coast ialah inovasi terkini dalam armada AT300. Ia menampilkan reka bentuk luaran yang dikenali ramai, tetapi dengan ruang dalaman yang jauh lebih ergonomik, kabin pemandu yang dipertingkat, ruang dapur yang dioptimumkan, serta gerabak Kelas Pertama yang lebih selesa. Selebihnya, tren ini turut mengutamakan peningkatan kapasiti yang amat dialu-alukan di WCML.
Class 350/4 turut menyokong operasi laluan ini dengan membuat hentian di semua stesen tempatan di Warwickshire dan Staffordshire sebelum menyertai aliran trafik yang lebih sibuk di Stafford. Kemudian, buka pendikit sepenuhnya dan pecut menuju ke bandar bersejarah Crewe.