Vagneria
Vagneria to gra platformowa, która łączy elementy RPG, tworzenia przedmiotów, eksploracji scenariusza i rozbudowy wsi.
W Vagnerii spotykasz różne postacie, które dołączają do wioski i pomagają ci w podróży. Większość z nich musi zostać odnaleziona w różnych etapach gry, a każda z nich ma swoje unikalne cechy. Niektórzy pełnią rolę zwykłych sprzedawców lub dostawców misji, inni są bardziej złożeni i wchodzą w interakcje z graczami na różnych etapach, pomagając im w walce lub wymagając ochrony podczas eskortowania ich do celu.
Budowa wioski
W miarę rozbudowy wioski nowi mieszkańcy budują nowe struktury, które mogą być używane przez gracza w trakcie przygody. Wśród tych struktur znajduje się piec, w którym zebrany przez gracza rudy można przetopić i przekształcić w sztabki, kowadło, na którym można naprawiać przedmioty, oraz rynek, na którym handlarz sprzedaje swoje towary.
Rozwój fabuły
Na początku gry główny bohater znajduje się już we wiosce Vagneria i spotyka jej jedynego mieszkańca, „Wojewodę Wioski”. Od tego momentu wódz obdarowuje gracza toporem i zaczyna prosić o różne usługi. Początkowo gracz jest proszony o zebranie drewna do budowy kilku struktur w wiosce. Następnie wódz prosi gracza o odnalezienie swojego brata, kowala, który zgubił się w lesie. Po pomyślnym odnalezieniu kowala, dołącza on do wioski. Następnie wódz prosi o eskortowanie go do pobliskiego handlarza, aby przekonać go do przeprowadzki do wioski. W ten sposób wioska Vagneria rozwija się, zyskując nowych mieszkańców i przyciągając uwagę sąsiednich plemion. W tym momencie przebieg fabuły zaczyna się nieco zmieniać, ponieważ uwaga koncentruje się nie tylko na rozbudowie wioski, ale także na eliminacji agresywnych plemion, które zagrażają pokojowi Vagnerii.
Biomy gry
W Vagnerii gracze napotkają więcej niż jeden biom, z których każdy ma swoje unikalne cechy. Pierwszym napotkanym biomy jest las, gdzie można znaleźć drzewa, zioła, grzyby, pająki, ule, pszczoły, byki, śluzowce i świnie. Jako że jest to początkowy biom, przetrwanie w nim nie jest szczególnie trudne. Jednak gra zawiera wiele innych biomów, takich jak jaskinie, w których gracze mogą wydobywać kamienie i spotykać nietoperze i jaszczurki, 'flodra', dżunglę zamieszkaną przez plemię w maskach, głębokie jaskinie, bardzo ciemny obszar z bioluminescencyjnymi stworzeniami, gdzie gracze potrzebują pochodni, lodowe tereny, gdzie gracze stają w obliczu zimna i spotykają typowe dla regionu stworzenia, morze, gdzie gracze odbywają morską podróż, stawiając czoła piratom, strefę wulkaniczną, gdzie lawa może stanowić problem, i wiele innych.
Aby osiągnąć ostateczny cel utrzymania pokoju w Vagnerii, gracz będzie musiał wyeliminować wrogie plemiona, które zagrażają życiu mieszkańców. Obejmuje to obronę wioski przed ich najeźdźcami lub inwazję na ich terytorium i eliminację istniejącego zagrożenia. Główne zagrożenia dla wioski Vagneria to Plemie Masek, Plemie Orków, Plemie Szkieletów, Plemie Futrzaków i Plemie Demonów.