W trzeciej części serii Populous kontrolujesz szamankę i plemię jej wyznawców w trudnej wyprawie celem podbicia wszystkich 25 planet układu gwiezdnego i zdobycia statusu bogini.
Świat gry został przedstawiony w pełnym 3D, zachwycając graczy i recenzentów. Nowością był też stopień kontroli nad wyznawcami – gracze mogą wydawać rozkazy zarówno jednostkom, jak i grupom, każąc im zbierać surowce, wznosić budowle lub atakować wrogów.
Populous: The Beginning podchodzi do rozgrywki nieco inaczej niż poprzednie części serii.
Była to śmiała decyzja ze strony studia Bullfrog, ale po wszystkich tych latach Populous 3 wciąż pozostaje doskonałym „symulatorem bóstwa”.