Get involved in an inter-empire forum with the Congress of Humankind. The congress will allow players to vote and decide on global doctrines and arbitrate international conflicts together.
No matter how big or small the Empire, all have their say in the world order, but the weight of their words will depend on the new Leverage currency. Together you will rule the world!
Deepen ties and sign agreements beneficial for both your empires, like joint training or research agreements. Or use the new currency, Leverage, to force an empire to take specific actions to your benefit, like lowering war support or enforcing demands.
Use this new unit family to gather a brand-new currency, Leverage, to unlock new diplomatic actions! They will also allow you to infiltrate, sabotage and disinform other empires.
The Envoy, or diplomat, will move freely on the map without diplomatic restrictions and collect Leverage on other empires. They can also be used to influence Independent People more quickly.
The Spy, to focus on infiltration, will be able to infiltrate other empires, gain information, exploit a district and steal their resources or even track and follow an army’s position on the map.
The Spymaster, an advanced spy, has two additional sabotage actions. They can disrupt a district to disable its functionality temporarily, or they can disorganize an army, giving them an important combat malus.
The new Diplomatic Affinity allows its cultures to have a more active role in the world’s diplomacy. Their Active Ability allows them to demilitarize a territory for 10 turns, while their Passive Ability allows all their units, beyond just agents, to collect Leverage.
This affinity also introduces a new way to gain Fame, Diplomatic Stars, earned by collecting leverage during each era.
In the fourth millennium BCE some major revolutions of human history took place in lower Mesopotamia. Sumerian populations gathered in what became the first urban communities in history, where they developed complex social organizations and invented writing. In their clay tablets, the Sumerian recorded the first proof of diplomatic treaties.
In 206 BCE, the revolt led by Liu Bang succeeded in taking over the Imperial power first established by Shi Huangdi. Reinforced in his Imperial prerogative and Emperor of greater state, he founded the long-lasting Han dynasty whose reign saw the reinforcement of the imperial administration and the establishment of long-distance diplomatic relationships.
Coming from the Pontic steppes, the proto-bulgars settled at the Byzantine Empire margins near the Danube mouth at the end of the 7th century. From there, they founded a powerful khanate and expanded into the Balkans. Their military successes enabled them to request tributes, the official titles of Caesar Basileus (Emperor) and the independence of the Bulgarian patriarchate from the Byzantine emperors.