As freight demands and the spread of electrification grew throughout the mid-1960s, it became apparent that Deutsche Reichsbahn’s current fleet of freight locomotives were no longer up to the task alone; not only that, but motive power which pre-dated the Second World War was in dire need of replacement. This meant a new electric locomotive was needed.