The DB BR 182 is a locomotive which is capable of diverse duty, irrespective of region or intended use, all while meeting the latest standards of safety and technology of the time. Deutsche Bahn ordered 25 of these locomotives for “universal” work, giving them a fleet which they could operate on both passenger and freight services in Germany and Austria.