Universe Sandbox
Create and destroy on an unimaginable scale... with a space simulator that merges real-time gravity, climate, collision, and material interactions to reveal the beauty of our universe and the fragility of our planet.
Universe Sandbox is a physics-based space simulator that allows you to create, destroy, and interact on an unimaginable scale.
N-body simulation at almost any speed using Newtonian mechanics. Real science, real physics, no supercomputer required.
Epic, mind blowing collisions of massive planetary bodies that leave behind molten craters.
Start with a star, then add a planet. Spruce it up with moons, rings, comets, or even a black hole.
Watch sea ice grow and recede with the seasons because of the tilt of the Earth: change the tilt and change the seasons. Or move the Earth farther from the Sun and freeze the entire planet. Learn More... (Opens in new tab)
Earth is completely frozen over next to a terraformed Mars, which is next to an Earth with no water.
Other - minimum: Laptops or other computers that use integrated graphics may have issues with Universe Sandbox even if they meet the video memory requirement, recommended: Dedicated video hardware is recommended.