Pierwsze ludy mówiące językami Bantu rozpoczęły migracje przez Afrykę Środkową 6 000 lat temu, tworząc wiele centrów populacji.
Dzięki temu zjawisku, określanemu jako wędrówka ludów Bantu, ta rodzina języków stała się jedną z najbardziej rozpowszechnionych na kontynencie.
Rozrzucone wzdłuż wybrzeża Afryki Wschodniej kolonie Suahili były silnie związane ze szlakami handlowymi biegnącymi przez Ocean Indyjski.
W XIX wieku Etiopia umocniła się pod rządami wielkich władców, dzięki którym państwo dokonało znacznej ekspansji terytorialnej.