Języki Pama-Nyungan były używane przez grupy, które rozprzestrzeniały się na większości terytorium Australii od połowy epoki holocenu. Użytkownicy języków Pama-Nyungan po ustatkowaniu się nie tylko przynieśli swoją organizację społeczną i języki, ale również nowe praktyki kulturalne i artystyczne.
W ostatnich wiekach pierwszego tysiąclecia przed naszą erą w trójkącie wyznaczonym przez wyspy Tonga, Samoa i Uvea rozwinęły się pierwsze znane stanowiska kultury polinezyjskiej. Na tej ogromnej przestrzeni oceanu Polinezyjczycy rozwinęli innowacyjne techniki nawigacyjne, z pomocą których wyruszają na podbój Pacyfiku.
Rapa Nui skolonizowali Wyspę Wielkanocną w okolicach XII wieku. Udało im się przetrwać na tym odizolowanym terytorium pomimo trudnych warunków, w czym pomogły im zasoby mineralne. Pokryli swoją ziemię monumentalnymi posągami i ceremonialnymi strukturami.
Populacje Maorysów osiedlały się głównie na Te Ika-a-Māui, Wyspie Północnej. Stworzyli tutaj dobrze prosperujące i złożone społeczeństwo, zorganizowane w klany i rodziny wielopokoleniowe, których więzy solidarności były podtrzymywane przez konflikty i wojny.
Społeczeństwo hawajskie weszło w okres głębokich zmian, zaczynając w późnym XVIII wieku. Polityczne ujednolicenie i zwiększony kontakt z obcymi kulturami wywołało transformację ich wysoce rozwarstwionych układów, nawet gdy Hawajczycy nadal zarządzali bogactwem zarówno lądu, jak i morza.
W latach 40. i 50. XX wieku Nowa Zelandia przyspieszyła proces odłączania się od brytyjskich struktur imperialnych. W kolejnych dekadach jej przywódcy poszerzali model społeczny odziedziczony po rządach Seddona i Savage'a, jednocześnie inwestując w technologie zapewniające niezależność energetyczną kraju.