Exodus SDK
Exodus SDK to kompletny zestaw narzędzi do gry Metro Exodus stworzony przy użyciu zaawansowanego, elastycznego silnika 4A Engine. Zestaw umożliwia każdemu tworzenie autonomicznej zawartości na użytek osobisty lub niekomercyjny.
Głównym narzędziem używanym podczas tworzenia poziomów jest narzędzie sceny. Służy ono głównie do dodawania obiektów do poziomu i manipulowania nimi, od postaci NPC i broni po punkty do patrolowania, ograniczniki i modele zastępcze.
Edytor modeli pozwala na zmianę właściwości kolizji, tekstur i materiałów, dodawanie lokalizatorów i gotowych ustawień tekstur, a także edytowanie tagów i innych właściwości animacji przy użyciu narzędzia do modeli.
Edytor pogody pozwala tworzyć gotowe ustawienia konfiguracji pogody. Można dostosowywać wiele opcji: od skyboxa, przez słońce i chmury, po post-processing, poziom śniegu/wody itd. Są dostępne różne typy pogody, cykle dnia i nocy, czy też modyfikatory.
Edytor programowania wizualnego VS (Visual Script) pozwala tworzyć skrypty złożonych funkcji w grze i zachowań SI bez konieczności pisania choćby jednej linijki kodu. Głównymi korzyściami programowania wizualnego są jego prostota i wyraźne wizualne informacje zwrotne dla użytkownika. Ich logika jest oparta na tak zwanych zdarzeniach generowanych przez skrypty w odpowiedzi na spełnienie konkretnych warunków oraz dalszym przetwarzaniu tych zdarzeń.