Yes, the game includes in-app purchases that allow players to acquire a premium currency called "Arachnium", which will help them acquire in-game assets faster, get exclusive cosmetics, and other premium content.
Yes. The game can be fully enjoyed without making any purchases. All core gameplay systems are accessible without spending money.